26. huhtikuuta 2018 16.10

Juna ja auto pelaavat hyvin yhteen pohjoisen logistiikassa

Pohjoinen Suomi tunnetaan paitsi yöttömästä yöstä ja paukkuvista pakkasista, myös rikkaista luonnonvaroista ja houkuttelevista teollisuuden mahdollisuuksista.  

Kasvun potentiaalia löytyy, oli kyse sitten puusta tai metalleista. Tästä kertovat vireillä olevat metsä- ja kaivosteollisuuden hankkeet, joita seurataan julkisessa keskustelussa herkeämättä.  

Suomalaiset raaka-aineet ja tuotteet raakapuusta selluun ja malmirikasteesta metalleihin kulkeutuvat kotimaan tehtaille tai satamien kautta maailmalle.   

Logistiikan näkökulmasta tehtävä ei kuitenkaan ole helpoimmasta päästä, kun kyse on kuljetuksista halki laajojen metsäalueiden, kumpuilevien tunturimaisemien sekä hankien ja kinosten.   

Rataverkko laajenee tarvittaessa kumipyörillä    

Pohjois-Suomessa etäisyydet ovat pitkiä, ja talviolosuhteet ankarat sekä vaihtelevat. Liukkaus ja lumipeite asettavat erityisiä vaatimuksia turvallisuudelle ja kalustolle.  

Pohjoisen logistiikalle ominaista ovat paitsi pitkät etäisyydet, myös valtavat kuljetettavat massat. Radoilla kulkee lähes 900-metrisiä junia ja maanteillä 76 tonnin ajoneuvoyhdistelmiä.  

Rataverkko ei vielä ylety joka kolkkaan, vaikkakin keskustelu esimerkiksi uudesta ratayhteydestä Jäämerelle nousee aika ajoin pintaan. Tällöin on keskeistä, että voidaan yhdistää eri kulkumuotojen parhaat puolet.  

Rataverkko ikään kuin laajenee, kun rautatiekuljetuksiin yhdistetään rekat. Näin myös etäisyydet sisämaasta satamiin kutistuvat.  

VRTranspointKuva: Juho Kuva 

”Strateginen kumppani ottaa koko logistiikkaketjun haltuun”  

Suomi on korkean kustannustason sekä haastavien olosuhteiden maa, jossa logistiikalta edellytetään toimitusvarmuutta ja kustannustehokkuutta. Avainasemassa on vankka kokemus ja ammattitaito operatiivisella tasolla.  

Yksi hyvä malli parantaa toimitusketjun tehokkuutta ja luotettavuutta on kokonaisratkaisu, jossa strateginen kumppani ottaa koko logistiikkaketjun haltuun, tuotantolaitokselta aina satamaan saakka.  

Jotta voi toimia aidosti asiakaslähtöisesti ja tarjota asiakkaan arkea helpottavia ratkaisuja, tulee ymmärtää asiakkaan tuotannon ja toimialan erityispiirteet.  

Myynnin näkökulmasta onkin erittäin tärkeää vierailla tasaisin väliajoin paikan päällä tutustumassa asiakkaan toimintaan, jotta ymmärtää sen realiteetit sekä saa ensikäden tietoa mahdollisista haasteista sekä muutoksista.  

Tehokkuus ja ympäristöhyödyt kulkevat käsityksin   

Kehityksen kelkassa pysyminen edellyttää rohkeita kokeiluja. Uudenlaiset liikenteen innovaatiot, kuten kelitietoja keräävät arktiset rekat, tuovat hyötyjä kaikille tietä käyttäville.  

Ei ole syytä unohtaa myöskään keinoja kuljetusten ympäristövaikutusten minimoimiseksi: useimmiten toiminnan tehokkuus kulkee vieläpä käsi kädessä ympäristöhyötyjen kanssa.  

Esimerkiksi rautateillä sähkövedon osuuden lisääminen ja suuremmat junakoot edistävät tätä kehitystä. Maantieliikenteessä yksi erittäin tärkeä tekijä on taloudellinen ajotapa. Koulutuksilla ja seurantalaitteilla voidaan auttaa kuljettajaa fiksussa ja ennakoivassa ajamisessa.

Pohjoinen teollisuus luo logistiikan näkökulmasta ainutlaatuisia haasteita, joiden ratkaiseminen edellyttää logistiikkakumppanilta monenlaisia valmiuksia. Kuormien on liikuttava tehokkaasti ja turvallisesti kaikkina vuodenaikoina, sateessa ja paisteessa, oli alla sitten rauta- tai kumipyörät.

Kimmo Kadenius

 

Kimmo Kadenius
myyntipäällikkö
VR Transpoint

 

 

 

 

 

 

Pohjoinen Teollisuus 2018 23.-24.5. Oulussa.
Paikalla alan parhaat ammattilaiset, tuotteet ja ratkaisut. Ohjelmassa yli 100 puheenvuoroa, seminaareja sekä kongressi. Kuljetus- ja logistiikka -alueella isot koneet ja kova meno. Mukana myös Teollisuuden Tekijöiden ammattimestaruuskilpailut.

VR Transpoint on tapahtuman kuljetus- ja logistiikka -alueen yhteistyökumppani. Kuljetus- ja logistiikka -alueella oma ohjelmalava, jossa päivittäin alan ohjelmaa.

Tervetuloa!

Katso ohjelma »
Lataa pääsylippu » 
Kuljetus- ja logistiikka -alue »


POHJOINEN TEOLLISUUS BLOGIN JULKAISUT:

Tietojärjestelmän testaus on muutoksen onnistumisen avain
Aino-Maija Vaskelainen, järjestelmäkonsultti, Qentinel Oy / 21.5.2018

Kaivosala digitalisoituu vauhdilla
Timo Lindborg, tekniikan tohtori, dosentti, Sotkamo Silver AB / 17.5.2018

Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtumaa on kehitetty yritysten tarpeista lähtien
Jarmo Tauriainen, Oulun paikallisjohtaja, Etra Oy / 14.5.2018

Bioliuotus sähköistää liikennettä kestävällä tavalla
Joni Lukkaroinen, toimitusjohtaja, Terrafame Oy / 12.5.2018

A call for Incresed Finnish-Swedish Cooperation for Future Success
Elina Rantanen, Senior Project Manager, Business Sweden / 7.5.2018 

Pohjoismainen kaivosala tarvitsee tiiviimpää yhteistyötä
Elina Rantanen, Senior Project Manager, Business Sweden / 7.5.2018

Pohjoinen teollisuus on miljardien eurojen investointien arvoinen
Juha Nyholm, tuoteryhmäpäällikkö, Expomark Oy / 2.5.2018

Juna ja auto pelaavat hyvin yhteen pohjoisen logistiikassa
Kimmo Kadenius, myyntipäällikkö, VR Transpoint / 26.4.2018

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Toni Hemminki, toimitusjohtaja, Fennovoima / 19.4.2018 

Työturvallisuuden johtaminen on kannattavaa
Olli Airaksinen, Project Lead, Pohjois-Suomen Turvapuisto / 4.4.2018

Suurhankkeet tuovat kasvua Pohjois-Suomen teollisuusyrityksille
Kari Malkamäki, suurhankevaliokunnan puheenjohtaja, Oulun kauppakamari Raahepolis Oy:n toimitusjohtaja / 20.3. 2018

Laadukas kunnossapito liikuttaa koko yhteiskuntaa
Marko Lehtosaari, kunnossapidon laatuvastaava, Liikennevirasto / 8.3.2018

Painelaitteet osana laitoksen käytettävyyttä
Mika Saavalainen, asiantuntija, Helen Oy / 03.02.2018

Kunnossapidosta käyttöomaisuuden riskien hallintaan
Timo Lehtinen, toimitusjohtaja, Ramentor Oy / 20.11.2017

Työntekijät tekevät toimivan kunnossapidon – myös digiaikana
Jaakko Hietavirta, tiimipäällikkö, Maintpartner / 09.10.2017

Hyödynnätkö kunnonvalvontaa oikein? Ja kuka tekee sitä huomenna?
Mika Immonen, projektipäällikkö, Efora Oy / 06.10.2017

Hukka pois data-analytiikalla
Emil Ackerman, toimitusjohtaja, Quva Oy / 04.09.2017

Henkilöstön koulutus on investointi, joka tuo tulosta
Lassi Santala, tekninen johtaja, Koskisen Oy / 09.08.2017

Ydinvoima-alan huolella varjelema salaisuus
Maira Kettunen, viestintäjohtaja, Fennovoima Oy / 23.5.2016

Kun logistiikka ratkaisee
Tero Kosonen, rautatielogistiikan tuotantojohtaja VR Transpoint / 13.5.2016

3D-tulostus on teollisuuden kehittämisen mahdollisuus
Jukka Tuomi, Kirjoittaja on Suomen Pikavalmistusyhdistys FIRPA ry:n puheenjohtaja ja Aalto Yliopiston tutkimuspäällikkö. Hän on tehnyt töitä 3D-tulostuksen parissa neljännesvuosisadan.

Meidän on itse pidettävä huolta siitä, että sähköä riittää
Toni Hemminki, toimitusjohtaja, Fennovoima Oy / 25.4.2016

Suomi kiinnostaa malminetsijöitä
Mikko Korteniemi, Kittilän kaivoksen johtaja, Agnico Eagle / 5.4.2016

IoT-ratkaisut edistävät teollisuuden palvelullistumista
Emil Ackerman, toimitusjohtaja, Quva Oy / 24.3.2016

Pohjoinen teollisuus aikoo pysyä huipulla
Juha Mäkimattila, tehtaanjohtaja, Stora Enso Veitsiluoto sekä puheenjohtaja, Lapin kauppakamari / 10.3.2016